RR nyheter och teknik består av Dan Höijer, Petter Reuterholt (motofoto.se) och Björn Nordgren.
RR nyheter och teknik har intervjuat tryggracing!

Nedan finns reportaget att läsa, för bilder följ länken ovan.

 

Hon körde sitt första RR-lopp på Sviestad 2016 och han tävlar i SBK.
Tillsammans sprider de glädjen och fartkänslan som finns i roadracing. Läs om Tryggracing!

RR: Vilka ingår i Tryggracing?

TR: Teamet består mestadels av Björn Trygg, förare i SM-Superbike och Lotta Trygg, förare i A2 Junior cup. Till vår hjälp har vi, förutom varandra, också Marie Trygg (mamma och fru) som visar tavla och hjälper till i depå. Maja Trygg, lillasyster och dotter, hjälper till i depå och visar tavla, mm. Vi har även haft hjälp under ett par säsonger av Emil Jidhav som mekaniker.

RR: Lotta gjorde sin RR-premiär på Sviestad förra året, hur gick racet och säsongen?

TR: Starten på premiären inleddes lite väl häftigt med två krascher på fredagsträningen som ledde till en stukad tumme. Kval och race gick dock bättre och jag fick många erfarenheter, då det bland annat var ”wet-race”. Överlag kan jag säga att min allra första recehelg gick bra, med tanke på att det dessutom var min första gång på Kawasakin. Jag fick redan från början visa att jag är en tuff tjej som inte ger upp så lätt. Genom säsongen var det många fram- och motgångar, men jag lyckades ta mig i mål i samtliga race som jag startade i och tog poäng som gav mig en bra plats i totalen. Jag är nöjd med min debut-säsong och ser fram emot nästa säsong.

RR: När körde Björn sitt första RR-lopp, och hur har karrären sett ut fram till idag?

TR: Björn körde sitt första race 2010, då var det ett B-race på Sviestad. Efter det var jag biten och siktade på full säsong 2011 men blev skadad. Jag körde full säsong 2012 och blev totalt tvåa i rookie 1000 på en Yamaha R1 från 2007. Efter den framgången klassade jag upp mig till elitförare och gjorde en bra debut på SM-premiären 2013 på Anderstorp. Skadade tyvärr mig illa i ryggen vid en krasch senare på Falkenberg och fick avbryta säsongen. 2014 blev jag femma i Pro Superbike och under säsongen 2015 bytte jag hoj till en Honda CBR 1000RR Fireblade och kom sjua. 2016 uppnådde jag inte mina mål men det var mycket nytt med en extra förare i teamet så vi fick ta det som ett läroår. Femtonde i totalen i superbike.

RR: Kör ni ngn mer serie/race än SM?

TR: Vi brukar köra ett race i Norska serien inte bestämt ännu hur det blir i år.
Björn planerar att köra första racet i Scandinavian Racing Series som går på Slovakia ring.
I huvudsak försöker vi köra så många race vi kan i SM serien då båda våra klasser går tillsammans. Annars gör vi inhopp där vi kan och har råd.

RR: Hur är klassen A2 som instegsklass, är det rimliga kostnader och finns det bra alternativ när det kommer till val av mc?

TR: A2 är en bra instegsklass med rimliga kostnader om man lyckas få tag på en färdig racehoj. Tillgången på hojar ser ut att bli bättre och bättre. Vi har en hoj på 250cc men det är tillåtet med upp till 500cc så vi är medvetna om att de flesta andra förarna i klassen har ett övertag men det är ändå mycket bra körträning för att få körvana och tävlingsrutin. Lotta får sikta på att förbättra sig själv istället för att titta på konkurrenternas resultat.

RR: Vad är Lotta mest nöjd med på sin Kawasaki?

TR: Det bästa med Kawasakin är att den är lätt och klarar krascher som ingår i början ganska bra. Den är också låg vilket är bra då Lotta är en kort tjej. Bromsarna är helt ok men det kunde vara mer effekt i motorn.

RR: Vilka är era starka sidor som RR-förare?

Björn: I början var jag jämförelsevis rätt så snabb men kraschade ofta. Det har jag jobbat på och försöker nu att vara snabb och konsekvent. Kvalen är min svaga punkt men när det blir race så brukar jag alltid bli lite snabbare och ofta sätta mina bästa tider mot slutet av racen. Jag försöker alltid vara en god kamrat i depån och hjälpa mina konkurrenter med tips och lån av verktyg mm. vilket jag tycker att de allra flesta också gör även om vi fightas hårt på banan.

Lotta: Jag har fördel av att vara ganska liten och lätt. Detta är ett bra komplement till Kawasakins brist på effekt. Jag är också vältränad då jag är väldigt aktiv och rider mycket samtidigt som jag går på Stockholms idrottsgymnasium vilket ger en bra kondition. Det gör även risken för skador vid en vurpa mindre.

RR: Hur mkt jobbar tryggracing med sin marknadsföring, får ni en förväntad feedback med ert syfte: skapad för att sprida glädje och fartkänslan som finns i RR?

TR: Vi lyckas ganska bra med vårat syfte då vi försöker komma med uppdateringar efter varje race och ge en positiv bild av sporten.
Det största genomslagen vi märkt i vår marknadsföring är när vi hamnar i tidningens pappersbilaga som många fler än man tror läser. Vi har även en del annonser på hemsidan för våra samarbetspartners samt de som köpt annonsplats. Vi använder oss både av vår hemsida www.tryggracing.se och vår facebooksida tryggracing.se. samt en del dekaler på hojarna för att göra PR för oss och våra samarbetsparter. Vi söker även efter nya samarbetspartners till 2017

RR: Hur upplever ni att sporten i sej marknadsför sej?

TR: Vi ser helst att en promotor tar över hela SM och ser till så att det sker likformigt på alla olika banor. Drömmen är att det sänds i svensk TV både live och med reportage sammandrag så att vi kan nå ut till flera.
Man kan även ta in serie och klass sponsorer som ser till att det finns prispengar mm. vilket skulle locka fler utövare då det är en dyr sport. Tillgänligheten är också en nöt att knäcka då de flesta banor ligger långt från Stockholm och därför inte bara gör det svårt med tränings/tävlingstillfällen utan också har svårt att locka den stora publiken upp på läktarna.

RR: Vilken är er resp. favoritbana?

Lotta: Det står jämt mellan Sviestad och Gelleråsen.
Björn: Svårt att säga jag gillar både smala Sviestad och stora europeiska banor som Portimao. Anderstorp är den banan i Sverige som andas mest racing.

RR: 2017 ser ut att bli ett bra år för SBK, Yamaha Team Sweden, Kawasaki Racing Team, Lukas Bäckström-Veidec Racing, Macke Racing, bara för att nämna några av teamen. Vad krävs av Björn för en pallplats och vad är målsättningen för 2017?

TR: För att stå på pallen i Superbike med en begränsad budget krävs att allting stämmer då ett litet team har små resurser. Varje start är siktet såklart inställt på vinst.
Målet för 2017 är att hålla mig inom topp tio i Superbike samt att Lotta ska samla på sig tillräckligt med erfarenheter och körteknik så att hon kan lämna Juniorserien efter säsongen.

RR: ur förbereder sej Tryggracing inför 2017?

TR: Vi peppar varandra och håller oss i form fysiskt. Björn skall försäsongsträna på Slovakia ring i april. En hel del mekande och fixande med hojarna har det också varit. Målet är att vara väl förberedda till SM-premiären.

Tack Björn o Lotta Trygg!

www.tryggracing.se

Foto: www.hangar18.se
Foto: www.tryggracing.se