Lotta:

Fredagsträningen var för mig välbehövlig både för att jag skulle kunna förbättra min körteknik men även för att kunna bli lite tuffare och köra lite fortare. Jag fick in en rätt bra känsla och körde på hyfsade tider. Efter tre pass  på banan var jag ganska trött och gick och lade mig tidigt för att tagga till lördagens kval och race.

Lördag:
Förarmötet var kl.8 och där pratades det om escaperna och om hur viktigt det är med den gula linjen. Efter förarmötet var det dags att börja lägga fokus på kvalet och försöka tänka ut någon slags plan på hur jag ska köra, vilka spår jag ska ta o.s.v. Kvalet gick väldigt bra och jag förbättrade mig nästan varje varv, detta resulterade i en startplats på 10:e ruta. Efter lunch var det dags att ladda om och fokusera på race. När jag skulle ställa upp inför warm up lap dog hojen och pappa blev tvungen att komma ut på banan och hjälpa mig springa igång den, med hjälp av en snäll själ. Vi fick igång den till slut, dock kände jag att jag tappade lite fokus och blev en aning stressad efter händelsen men det var bara att köra på. Racet drog igång och jag gjorde en hyfsat bra start och slutade på en 10:e plats in i mål (9:e om man inte räknar med senioren). 

Söndagens kval gick inte alls lika bra och jag hade inte samma energi och fokus som jag haft under lördagen. Detta slutade med en startplats på 11:e ruta. Till racet började jag vakna till lite och få lite mer energi. Gjorde en väldigt bra start men var för feg på gasen in i första böj vilket gjorde att jag tappade ett par placeringar. Gjorde en lite för sen inbromsning till korkskruven efter bakrakan och var nära på att inte klara kurvan, det löste sig dock men denna miss gjorde att jag hamnade längre efter de andra och hade svårt att komma ikapp igen.  Jag slutade på en 11:e placering (10:e om man inte räknar med senioren).

Är i det stora hela nöjd med helgen , då jag dels satte nytt personbästa och dels kände att jag börjar få lite kläm på körtekniken (äntligen).

Björn:

Fredagsträningen kändes bra med hyfsade tider, dock så regnade sista passet bort så de inställningar jag tänkt testa fick vänta till kvalet.

Lördag:
Kvalet gick bra och inställningarna fungerade. Tyvärr så gick det ut två förare ur depån som kom i vägen för mig när jag hade mitt bästa varv på gång. Start från tolfte startruta i fjärde led. Jag kom iväg bra i starten men tappade ett par placeringar i trängseln genom esset. Dock så saknade jag den sista attacken i körningen men lyckades ändå köra in på en fin elfte plats.

Söndagens kval hade jag som mål att starta ett led längre fram och låg länge bra till. Det var väldigt tätt mellan många förare i Superbike och det blev tionde startruta med endast någon hundradel från tredje led. Jag lyckades äntligen köra med attack och bättre tider. Även i racet så hade jag bra attack och körde på bra tider. Racet blev mycket krävande då vi fick flera omstarter på grund av rödflagg efter krascher. Efter första omstarten så gjorde jag en miss i inbromsningen efter långa rakan och blev tvingad att ta långa vägen genom sandfållan för att inte kollidera med föraren framför. Detta gjorde att min totaltid blev lidande då resultatet slogs ihop. Jag var tionde man över mållinjen när racet var slut men fick en trettonde plats i resultatet.

Det har varit ett roligt och spännande år med ovanligt stabil körning från min sida med lite krascher. Det har varit mycket roligt om än lite väl spännande och ibland jobbigt med en dotter som tävlar i A2. Nu till sista tävlingen så börjar vi få lite rutin och kan hålla nerverna under kontroll även när dottern är på banan. Vi siktar på en större satsning till nästa år, då vi satsar på att inte bara köra snabbare utan även hoppas på att få köra mer!

Lotta kom på sjunde plats av 18 startande i klassen!

Björn kom på 15:e plats av 39 startande i klassen!

Tack till:

Vill ge ett stort tack till alla sponsorer och supportrar som varit med och hjälpt till, peppat och gud vet vad under detta år! Hoppas på att få se fler härliga personer med stora hjärtan till nästa säsong.

Lotta

Lotta

Björn

Björn